• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man inte redogör för alla inkomster och utgifter vid löneutmätning?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Tror der är strax under 100k som har löneutmätning
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Ok, så vad Du säger är att det dras inte direkt från lönen längre? Utan man skall själv betala in bestämd summa?
Varför kan inte så fallet oxå vara om man tvingas ”släppa” sina skulder? Varför kan inte KF ”bara” diktera villkoren som gäller och man själv betalar in aktuell skuld till KF? Varför måste arbetsgivaren involveras i ett första skede?!
Hade också önskat att jag kunde betala in min löneutmätning själv, men så fungerar det tyvärr inte. Dessutom blir arbetsgivaren inblandad ändå med inkomstförfrågan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
I hear yaa men kan likväl inte förstå varför det skall behöva vara någon skillnad gällande frivillig betalning kontra löneutmätning? Pengarna kommer likväl in till KF och hur den pengen sedan fördelas måste väll skötas manuellt likväl, eller ?!

Om det sköts manuellt eller maskinellt varierar. Det är lagregler som gör att vid löneutmätning har vissa allmänna mål förtur till pengarna. Vid en frivillig betalning gäller inte det, det skulle förta lite av frivilligheten.
Samma sak gäller om kfm utmäter pengar från ett bankkonto, då gäller inte heller statens förtur, utan det är endast vid löneutmätning.
 

Hejhej92

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
17 Mars 2019
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Tänkte ställa en fråga o hoppas nån kan hjälpa mig,
Fick en skuld hos kronofogden så jag fick hem brevet ”skuld att betala” förfallodatumet på de va i februari, eftersom jag inte fått hem något brev med redogörelse för inkomster/utgifter antar jag att de inte påbörjat utredning än?
Mvh
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Tänkte ställa en fråga o hoppas nån kan hjälpa mig,
Fick en skuld hos kronofogden så jag fick hem brevet ”skuld att betala” förfallodatumet på de va i februari, eftersom jag inte fått hem något brev med redogörelse för inkomster/utgifter antar jag att de inte påbörjat utredning än?
Mvh

Det låter så, eller möjligen som att postnord tappat bort brevet.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 442
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
897
Tänkte ställa en fråga o hoppas nån kan hjälpa mig,
Fick en skuld hos kronofogden så jag fick hem brevet ”skuld att betala” förfallodatumet på de va i februari, eftersom jag inte fått hem något brev med redogörelse för inkomster/utgifter antar jag att de inte påbörjat utredning än?
Mvh

Var bor du? Anledningen jag frågar är för att jag hoppas på samma långsamma handläggning :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp